Gergő | Bem mozi

„Mezei mozirajongó vagyok, már kisgyerekkorom óta. Tizenévesen nem nagyon volt olyan film, amit ne láttam volna, iskolából is sokat lógtam, mert a matinékat meg kellet nézni mindig. A munkámból kifolyólag mindig a kultúra közelében helyezkedtem el, online könyvkiadással is foglalkoztam, de mindig volt tudat alatt egy szándék, hogy valamiféle filmes helyet kéne elindítani. Ami persze nem olyan egyszerű, külföldön jártam egy pár helyen, ahol ilyen mozik működnek, ez a Repertory Cinema, és ahogy összeállt a koncepció, hogy ezt hogy is kéne csinálni, meg honnan lehetne filmeket beszerezni és hogy lehetne az egészet programozni, az egy 2-3 évvel ezelőtti történet. Ehhez a repertoár mozihoz kerestem egy helyet, és tavaly ősz környékén találkoztam a Bem Mozi üzemeltetőjével és kijött a kapcsolódási pont, hogy lenne itt egy kiadó mozi. A gépekkel mondjuk volt munka, mert nem voltak beüzemelve vagy 7-8 éve, de a terem maga teljesen be volt rendezve székekkel, vászonnal, úgyhogy mondhatni egy üzemképes mozival találkoztam. Hangulatában is passzol a régi mozis fílinghez, nem egy művészmozi vagy egy multiplex, hanem egy kopott hely. Szerencsére van is közönség, persze nem lehet majd mindig a nagy filmeket vetíteni, jönnek majd sorozatok rendezőktől, ázsiai filmek, európai művészfilmek, úgyhogy kíváncsi leszek, ha nem csak a Jó a Rossz és a Csúf vagy épp Brad Pitt lesz a vásznon, hogyan reagálnak.”
„Hogyan szerzitek be a filmeket?”
„Amikor 35mm-es kópiáról vetítünk, ez a klasszikus filmtekercs, kb 30 kiló egy film összesen, az nehéz. A Magyar Filmarchívumnak van egy óriási filmraktára, itt vannak külföldi filmek is, onnan lehetne kölcsönözni, de a magyar jogszabályok eléggé nehezítik ezt. Így, ha tudunk, magángyűjteményből, illetve külföldi cégektől szerzünk be filmeket eredeti nyelven. Van 1-2 cég szerencsére, akik intézik a beszerzést és a jogokat, mert a forgalmazókhoz megvannak a kapcsolataik. Általában a feliratot mi gyártjuk rá, ami egy élő felirat, és ugyanolyan technikával vetítjük a filmre, mint, ahogy az Operaházban is működik. A filmszalag az nem egy steril valami, a sebessége is változik, úgyhogy figyelni kell mindig, hogy ne legyen benne csúszás. Ez egy elég izgalmas dolog.
A szinkronban amúgy abszolút nem hiszek, inkább az eredeti nyelvet preferálom. Bár két nagy Woody Allen filmnél, amit az eredeti Kern Andrásos szinkronnal sikerült megszerezni, beadtam a derekamat.˝
˝Emlékszel az első filmre, amit láttál?˝
˝A Jurassic Park volt, ’93 őszén a hatvani moziban, voltam vagy 11 éves. Jó, előtte voltam a Balatonnál is kertmoziban, de a Jurassic Park az egy olyan élmény, a mai napig, ha meghallom azt a zenét, abba beleborzongok. Mai szemmel persze, már a házimozik jobbak, mint az a vidéki fapados hely volt, de abban az időben ez olyan moziélmény volt, hogy máig meghatározott mindent: azt a látványt, azt a hangot, azt a hangulatot…onnantól kezdve nem volt megállás. A ’90-es évek, a 2000-es évek nekem moziban teltek el. Szeretném majd itt is vetíteni, akkor lenne teljes a kör.˝
˝Melyik a mostani kedvenc?˝
˝Nekem még mindig mellbevágó film a 25th Hour, a magyar címe Az utolsó éjjel, ez egy Spike Lee-mozi Edward Nortonnal. Vagy Németországból A mások élete. Bármikor, bárhogy meg tudom nézni, illetve Paul Thomas Andersontól akármi jöhet.˝

2016. május 24.

 

Megosztás
KövetkezőElőző
 
X